L’identità

L’identità è il desiderio di trovare nel mondo qualcosa che ci sia identico. La radice sanscrita del termine ci mostra che quando dico che una cosa è identica dico che è la cosa, è questa cosa qua, è la stessa cosa. Con i frattali, abbiamo anche capito che il più delle volte un insieme è composto di parti che sono identiche all’insieme, ma più piccole.

Il cavolfiore è un fantastico esempio di frattali, ogni parte del cavolfiore è un cavolfiore in miniatura.

Quando cerchiamo la nostra identità, vogliamo riconoscerci in un frattale più grande. Ultimamente i matematici fanno studi molto interessanti sull’uso dei frattali nella costruzione di villaggi africani di stampo primitivo: ogni capanna è uguale nella forma al cerchio dell’insieme delle capanne, c’è addirittura un frattale più piccolo che è un vero villaggio in miniatura: è il villaggio degli spiriti, perché gli spiriti hanno bisogno di meno spazio. Ma ciò che appare è solo ciò che appare a noi, ciò che misuriamo è solo ciò che noi abbiamo deciso di misurare.

Riuscire a capire che il mondo non è quello che diciamo e che ci dicono, è molto difficile. In realtà, quando parliamo del mondo parliamo di classificazioni. Un ragno non è un insetto, una pianta non è un animale, ma quello che è una pianta o un ragno o un insetto non è comprensibile, possiamo solo classificarne le apparenze. Stabiliamo dei parametri, ma si tratta di parametri soggettivi, o di comodità pratica. È un po’ come quando definiamo le razze umane in base al colore della pelle, cosa che non facciamo, ad esempio, per i cani. Molti animali classificano il mondo in base al calore.

Benoit B. Mandelbrot, il teorizzatore dei frattali, pensa che il mondo si può descrivere anche in base alla “rugosità” dei suoi componenti. Siamo tuttavia sempre a ciò che appare, che, intendiamoci, si può misurare perché alla fin fine tutto è formato da rapporti matematici, ma anche la misurazione è soggetta ai criteri soggettivi di chi misura e decide di misurare alcune cose anziché altre. Il nord, il sud, l’est, l’ovest, non sono punti precisi dello spazio, sono punti di vista. E la vista inganna.

C’è un ragno che entra nei formicai ignorato dalle formiche, perché ha l’odore delle formiche e l’aspetto delle formiche, tiene alzate due zampe come fossero antenne, poi fa una strage. L’aspetto è ciò che ci colpisce, ma se parlassimo con un non vedente capiremmo che esistono percezioni del mondo che ci sfuggono, esistono reti, legami, onde, che non si mostrano volentieri. Ma cos’è un uomo o una donna? Si tratta della somma degli atteggiamenti che abbiamo imparato per essere uomini o donne, ma si tratta di definizioni fasulle, ciò che siamo veramente forse è ancora una classificazione.

Ci sono uomini che vogliono essere donne, donne che vogliono essere uomini per sentirsi veramente se stessi; ma sono “veramente” se stessi, o sono di nuovo una somma di atteggiamenti, di vestiti, di apparenze esteriori?

Se uccido una persona sono un assassino, se aiuto una persona sono un altruista, ma se faccio entrambe le cose? Qual’è la mia identità? Se innesto il ramo di un melo in un pero, le mele che nascono di cosa si sentiranno parte? Quale sarà la loro identità?

Ogni giorno è diverso, noi siamo diversi, niente è mai la stessa cosa, lo si dice da sempre, ma è difficile interiorizzare questa idea perché il rischio è quello di impazzire. Già, i pazzi, un’altra classificazione che stabilisce quando una persona è utile alla media delle altre persone e quando invece è inutile o dannosa. E questa classificazione si basa su quanto una persona sia o meno prevedibile.

I fiori ornamentali hanno più dignità delle “erbacce”, diamo loro un valore morale.

Ma torniamo alle classificazioni. Io credo che le piante siano animali. Le piante sono solo animali estremamente sedentari che non conoscono la fretta. Quanto ci mette un fico strangolatore a uccidere un altro albero? A volte qualche secolo. I semi del fico strangolatore vengono mangiati e trasportati dagli animali, nei loro intestini. I semi del fico sono indigeribili, perciò se ne stanno al caldo tutti interi, incuranti dei succhi gastrici. Gli animali lasciano le loro feci sui rami di altri alberi, e qui i semi cominciano a germogliare. Prima nascono le foglie, da una piccola radice tra le feci, che si aggrappa al ramo, poi partono verso il suolo le radici aeree. Se le radici raggiungono terra, è l’inizio della fine per la pianta ospite. Ramificando, le radici avvinghiano l’albero, diventando sempre più robuste, finché il tronco dell’ospite è completamente avvolto da una fitta rete di rami e radici del fico strangolatore. Ci vogliono un paio di secoli, ma alla fine, l’albero ospite muore soffocato e funge da sostegno per il rigoglioso fico. Il quale dà alla luce frutti che attireranno gli animali i quali porteranno in giro per il mondo i suoi figli assassini.

20.896 pensieri su “L’identità

  1. Magnificent goοds from yоu, man. I hаve understand yoᥙr stuff ⲣrevious to and
    уou ɑre juѕt extremely excellent. I actually ⅼike what you’vе acquired
    һere, гeally like whɑt yoս’re stating and the way in whicһ you say it.
    Υou mаke іt enjoyable and yⲟu stilⅼ care for
    to kᥱep it ѕensible. Ⅰ can’t wait tօ гead far more from yⲟu.
    This iѕ actսally а tremendous site.

  2. Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account
    it. Look advanced to far added agreeable from you!

    However, how could we communicate?

  3. Hello there! I know this is kinda off topic but I’d figured I’d
    ask. Would you be interested in exchanging links or maybe guest authoring a blog article or
    vice-versa? My blog goes over a lot of the same subjects as yours and
    I feel we could greatly benefit from each other.
    If you’re interested feel free to send me an email. I look forward to hearing
    from you! Awesome blog by the way!

  4. We are a gaggle of volunteers and starting a new scheme in our
    community. Your site provided us with helpful info to work on. You’ve done an impressive task and our entire neighborhood will
    be thankful to you.

  5. Hello there, I found your website by the use of Google even as looking for a similar matter,
    your web site got here up, it looks great.
    I have bookmarked it in my google bookmarks.
    Hello there, just turned into alert to your weblog via Google, and found that it’s really informative.

    I am gonna watch out for brussels. I’ll be grateful should you continue this in future.
    Lots of folks will probably be benefited from your writing.

    Cheers!

  6. We are a gaggle of volunteers and opening a new scheme in our community.

    Your web site provided us with helpful information to work on. You have done a formidable
    activity and our whole community can be grateful to you.

  7. I like the helpful info you supply on your articles.

    I’ll bookmark your weblog and test once more here regularly.

    I am somewhat certain I will learn many new stuff right right here!
    Good luck for the following!

  8. Sports: The sports fans can have the ultimate sports experience
    with DISH Network. Find things that will entertain comfortably with your board audience
    and adults as well as the clown magician and caricaturist.
    Kemp, a graduate of the University of Wisconsin – Green Bay with
    a double major in Communication and the Arts
    and Social Change and Development and a minor in Women’s Studies, was ordained into the ministry of the Moravian Church in North America after completing her Master of Divinity degree studies
    through Moravian Theological Seminary.

  9. My Partner And Not long ago i wish to inform you you in which I am starter to wordpress platforms writing a blog and pretty much respected your website. Likely I am vulnerable to shop your content publish . You indeed have spectacular content content. Appreciate it for share-out with us your site information.

  10. Magnificent beat ! I would like to apprentice even as you amend your site, how could i subscribe for a weblog
    website? The account aided me a applicable deal.

    I were tiny bit acquainted of this your broadcast provided brilliant transparent idea

  11. And yes, for several functional uses CA is Mexico currently but the whole we are gone for by this.
    I am not a improper person however not and the people who are coming are
    coming to take produce something of-value.

  12. I am not sure where you are getting your info, but great topic.
    I needs to spend some time learning much more or understanding more.
    Thanks for fantastic info I was looking for this information for my mission.

  13. There are certainly a lot of details like that to take into consideration. That is a great point to bring up. I offer the thoughts above as general inspiration but clearly there are questions like the one you bring up where the most important thing will be working in honest good faith. I don?t know if best practices have emerged around things like that, but I am sure that your job is clearly identified as a fair game. Both boys and girls feel the impact of just a moment’s pleasure, for the rest of their lives.

  14. Communicate with your lover to discover what he or she is
    satisfied. Our expert will focus on tantric massage in london the spiritual element.
    All the way down to the hips coming up along the shoulder area is especially helpful.
    Reflexology is not only applicable for people suffering from
    more illnesses, injuries and general discomfort in life.

  15. Hey There. I found your blog using msn. This is a very well written article. I will make sure to bookmark it and come back to read more of your useful info. Thanks for the post. I will certainly comeback.

  16. What’s more, the customers that are directed to your
    website are most assuredly high-quality leads.
    A few weeks ago, the Internet was all a-buzz about news that The Atlantic was
    ditching their SEO efforts in favor of social media, since they felt that creating
    content for humans was more important than creating it for machines.
    Launching your website without keywords that target the
    audience you wish to attract is going to get you nowhere.

  17. May I simply just say what a comfort to uncover
    somebody that really understands what they are discussing over the internet.
    You definitely understand how to bring an issue to light and make it important.
    A lot more people must look at this and understand this side of your story.
    I can’t believe you’re not more popular given that you certainly possess the
    gift.

  18. Hiya very nice website!! Man .. Excellent .. Amazing .. I will bookmark your site and take the feeds
    additionally? I am happy to seek out so many useful info here
    in the post, we’d like develop extra strategies on this regard, thank you for sharing.
    . . . . .

  19. You should only let your eyes rest still, then the mind is overcrowded;
    it has no space. Not say out late at night, not liking
    it and his family was not liking it and his family was not liking it.
    They are not thinking in tantric massage terms of self
    improvement.

  20. I do not even know the way I ended up right here, but I thought this publish used to be great.
    I don’t recognise who you’re however certainly you are
    going to a famous blogger if you are not already. Cheers!

  21. アクセスアップ補助リンク集です。あなただけの別個の独占使用ページを作製するSEO対策を施しています。

  22. As a result of this, the profession is relatively standard as well as most trainee locksmiths finish
    a significant duration in an instruction to discover the sensible skills as well as obtain the encounter needed to operate separately.

  23. I am extremely impressed with your writing skills as well
    as with the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you customize it yourself?

    Anyway keep up the excellent quality writing, it is rare to see a great blog like this one today.

Lascia un commento

Il tuo indirizzo email non sarà pubblicato. I campi obbligatori sono contrassegnati *